Toelichting
In het atelier
H et blote jongetje
Bril lichtbak
Broekzak lichtbak
Brommer ongeluk
Kegel lichtbak
Man en meisje hangen aan tafel
Mayonaisevlek lichtbak
Oranjeman
Patatman
Stofzuigman
Theedoeklichtbak
Zwemmend meisje
Links
|
In het jaar 2000 maakten Martin Takken en Elisa
van Schie een kunstwerk voor het nieuwe schoolgebouw van OSG de
Bataafse Kamp in Hengelo. Het gebouw werd ontworpen door
architectenburo Mecanoo.
Het kunstwerk is geplaatst in de vide van de centraal gelegen
lange, vier verdiepingen hoge gang van het gebouw.
Het werk bestaat uit drie dingen;
Mensfiguren
Voorwerpen uit de series uitzet, brommer, vrije tijd, kleding,
eten.
Vijf lichtbakken die verwijzen naar de vijf onderwerpen.
Bij het ontwerp zijn
we vanaf het begin uitgegaan van de leefwereld van leerlingen.
Denkend over de leefwereld van leerlingen kwamen we op vijf onderwerpen:
Sparen voor de uitzet
Brommer rijden
Vrije tijd
Wat voor kleding doe ik aan?
Eten en snacken
Deze onderwerpen komen terug in vijf lichtobjecten.
De opzet van een school is heel geordend en heeft een aantal regels,
terwijl leerlingen altijd iets baldadigs in zich hebben. Zij willen
de orde doorbreken. Die baldadigheid komt terug in de samenstelling
van een zevental 'klittenband objecten'. Ieder object is een klittenbandconstellatie
van een mensfiguur met zijn spulletjes. Voorwerpen uit de series
uitzet, brommer, vrije tijd, kleding en eten hangen door elkaar,
de zeven mensfiguren hebben allen verschillende voorwerpen uit
verschillende categorieën. Een soort puzzel waarvan de oplossing
op de lichtbakken staat.
De figuren drukken door hun vreemde houdingen verschillende gevoelens
uit; onhandigheid, overrompeld zijn door de situatie, of gewoon
van ongeïnteresseerd hangen.
De figuur en de spullen zijn gemaakt van hetzelfde witte materiaal
en vormen samen visueel één vreemd object. Het enige
wat hem onderscheidt van de rest is de kleur van zijn kleding.
De lichtbakken fungeren als bakens, als een soort reclame richten
zij de aandacht op de verschillende voorwerpen in de verschillende
klittenbandbeelden.
|
 |